Juu...tammikuu on jo pitkällä ja mä vasta tässä vaiheessa, mutta minkäs teet. Meidän joulu oli oli oikein mukava. Lähdettiin pohjoisen suuntaan, joten joulupukilla ei ollut kovin pitkä matka tulla tuomaan lahjoja. Erikois maininnan saa automatkailu lasten kanssa. Ensimmäistä kertaa päätettiin tehdä niin, että minä istun eteen enkä taakse lasten väliin. Toki meillä on näin ajeltu kaikki pienemmät reissut, mutta mummulaan on noin 6-7h joten olen aina istunut takana lukien kirjoja, kaivellen leluja esiin, tarjoten naposteltavaa yms ja silti on kiukuttelua riittänyt. Mutta nyt oli aivan ihana matkustaa. Lapset pärjäsivät lähes KOKO matkan ilman matkalle varaamiani leluja. Esikoisella oli pieni mopo kädessään jonka sai reissuun lähtiessä ja kuopuksella oli pupunsa. Näin päästiin melkein perille asti. Lopussa annoin esikoiselle paksun akuankka kirjan ja jotain riisikakkuja naposteltiin. Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että kyse on ollut osittain äidin pompottamisesta.. eli kun kerran olen istunut siellä takana niin on vaadittu kiukutellen sitten niitä palveluksia ja leluja ja ties mitä.

Lapset olivat innoissaan kun näkivät mummun,vaarin, kummit (esikoisen), sedät ja tädit. Koko porukka ei ollut kylläkään koossa ja jouluaattona tuli tunne, että piti oikein vilkuilla ympärilleen ja miettiä että onko tässä tosiaan kaikki vai vieläkö joku piileskelee jossain huoneessa.  :)  Pohjoisen joulun erittäin hauskaksi sai myös se, että saatiin kuin saatiinkin synkkyyden keskelle lunta tapaninpäivänä. Sekin kyllä suli pois sitten jo seuraavana päivänä. Mäkeä kyllä oltiin laskemassa ja kuopuskin laski hurjan jyrkkää mäkeä monta kertaa.

Oltiin oltu kyllä extra kilttejä mitä tulee lahjoihin! Lahjat olivat sekä ihania että tarpeellisia. Lapset saivat sopivan määrän lahjoja ja oikein mieleisiä kaikki. Mä en ole vuosiin varmaan saanut näin montaa henkilökohtaista lahjaa. Niitä taisi olla neljä. (Ennen jouluahan uskoin vakaasti, että se postissa tullut paketti jota täälläkin vilautin olisi ainut). 

Tässä muutamia kuvia (ei kaikista lahjoista)

Siinä salaperäisessä paketissa (täällä) jonka sain Ellulta oli tämöinen sisältö
Mä sain ekat bambupuikkoni! En ole vielä testannut, mutta innolla odotan. Itse tehty huopasydän myös aivan ihana!
1207120.jpg

Pentikin ihana kulho! Yksistäänkin kaunis sisustus elementti ja tähänhän keksii vaikka mitä sisältöä :)
1207122.jpg

Kaksi Baby blues kirjaa lisää. (tässä oli karkkiakin lisukkeena mm. perinteinen Twist pussi jota ilman mun joulu ei tule  ;)  mutta ne oli syöty jo paljon ennen kuvan ottoa)
1207126.jpg

Koko perheelle oli tämä veden keitin joka oli kyllä tosi tarpeellinen
ja sopii lisäksi meidän uuden leivänpaahtimen kaveriksi joka myös tuollainen rosterinen.
Olin ennen joulua pähkäillyt paljon veden keittimen ostoa, mutta päädyin siihen etten osta
ja hyvä päätös olikin kun joulupukki oli päättänyt sen meille tuoda. Paljon on jo käytetty.
1207121.jpg

Nämä kirjat olivat myös joulupukki koko perheelle merkannut. Molemmat tosi kivoja kirjoja.
Anni ja Lasse kirja tosin
 itkettää liikuttavuudessaan minua ja lukemisesta ei meinaa tulla mitään. :)
Tatu ja Patu on meidän ensimmäinen siitä sarjasta ja oli tosi hauska!
1207123.jpg

Esikoisella oli myös synttäritkin samoihin aikoihin, kun pohjoiseen mentiin. Poika sai reissulla sitten myös synttärilahjat mummulta ja muulta porukalta sekä kummeiltaan. Mummulta, vaarilta ja muilta oli Brion junarataan ambulanssi ja sairaskuljetus paarit sekä tietty potilas paareille ja ambulanssi kuski. Ambulassista tulee asiaankuuluvat äänet. Junarataa meillä rakennetaan edelleen tasaisesti joten paljon on ollut käytössä.

Kummien lahjan kanssa oli vähän samanlainen tarina kuten vedenkeittimen kanssa. Eli samana päivänä kun esikoinen sai lahjansa minä olin miehen kanssa kaupoilla ja katselin sielläkin autoratoja, mutta ei ostettu ONNEKSI! Yllätys olikin sitten tosi suuri, kun tultiin mummulaan ja siellä kasailtiin autorataa ja vielä juuri sen tyylistä mitä itse olin ajatuksissani tuumannut joskus hankkivani. Eli semmoista lattialla kulkevaa rataa ilman kieppejä olin ajatellut itsekin. :)  Laitan autoradastakin kuvan kunhan ehdin.

Kiitos vielä kaikille meitä lahjoneille!