Miten hyvää tuuria olikaan, että kevätjuhlapäivästä tuli tosi lämmin. Lyhythihaisilla tarkeni hyvin, jopa minä (vilukissa). Juhlat olivat tosi kivat. Olimme ensimmäisinä kuopuksen ryhmästä paikalla ja neiti joutui pitkään istumaan yksikseen 3-vuotiaitten ryhmälle varatuilla penkeillä ja oli hämmentynyt, kun ei ollut kavereita seurana. Samassa juhlassa oli myös isompien ryhmä ja siellä lapsia oli jo paljon.  Olin laittanut omat odotukseni tosi matalalle, sillä mietin mahtaako kuopus suostua edes penkille istumaan. Hyvin kuitenkin meni eikä tarvinnut edes suostutella mitenkään ja kerrankin kun oltiin ajoissa niin sain itse etupenkin paikan. (Harvinaista) 

Ensimmäisessä laululeikissä tyttö oli  hieman mietiseleväisen oloinen eikä tehnyt käsilikkeitä mitä lauluun kuului, mutta se jäi siihen. Eka laulu oli vissiin lämmittelyä ja tehosi meidän neitiin  ;)  Sen jälkeen oli hyvin mukana kaikissa yhteis esiintymisissä yms. Parhaiten minulle jäi mieleen Postiauto punainen- esitykset. Kun kysyttiin vapaaehtoisia niin tyttöpä innokkaana viittaili ja jopa ääneen huusi MINÄ! Oikeastaan en ole kovin hämmästynyt, koska itsekin halusin pienenä aina esiintyä, vaikka olin myös ujo jos piti tietyille aikuisille puhua.  En kyllä ehkä niin ujo, mitä meidän kuopus nyt tällä hetkellä.  Enkä kyllä varmaan muista silti millainen olin 3-vuotiaana, että uskoisin meidänkin tytöllä helpottavan iän myötä jonkin verran. Muutoinkin ujostelu on hänellä vähän tapaus kohtaista, joitakin aikuisia ujostelee ja toisia taas ei. Voitte kuitenkin uskoa, että olin ylpeä tytöstäni, kun hän halusi jopa itse esiintymään (vaikka itse olin ajatellut että juhla on onnistunut yli odotusten jo saan hänet istumaan sinne eteen muiden ryhmäläisten kanssa) No kerrankos sitä äiti erehtyy. Olihan tämä eka kevätjuhla tytölle! Postiautoleikkiä esitettiin kahteen kertaan ja tyttö halusi molemmilla kerroilla esiintymään. Ensin oli karhu ja sitten hiiri. Tyttö yllätti mut iloisesti myös sanomalla leikkiin kuuluvan repliikkinsä ("pääseekö kyytiin") kaikista kuuluvimmalla äänellä. Istuin tosiaan edessä ja osa lapsista sanoi niin hiljaa etten kuullut tai eivät sanoneet mitään. Mutta eipä semmoista kevätjuhlaa varmasti olekaan jossa ei lapsia ujostuttaisi ja jännittäisi vähän. Joitakin enemmän ja joitakin vähemmän.  Ainakin kaikissa juhlissa joissa olen ollut (kun lapset ovat alle kouluikäisiä) niin aina joku vähintään kieltäytynyt menemästä penkille eteen tai jopa alkanut itkemään.

Tekisi mieli laittaa kuvia juhlasta ja postiauto leikistä, mutta siinä näkyy kyllä niin paljon sivullisia joten en sitten laita. Tyttö sai ekalla kerralla olla karhu. Se taisi olla hänen suosikki hahmonsa tässä leikissä, koska on puhunut ennekin kotona, että on ollut karhu jossain leikissä. Seuraavaan kierrokseen ei saatu riittävästi vapaaehtoisia niistä lapsista jotka eivät vielä päässeet esittämään niin kuopus pääsi toisenkin kerran ja esitti sitten hiirtä.

Yhteis esityksiäkin oli. Niistä eniten mieleen jäi semmoinen joissa lapsille laitettiin kukkapäähineet päähän ja pyörivät (tanssivat) parin kanssa. Sitten päähine vietiin joko äidille tai isälle ja se joka sai päähineen pääsi tanssimaan lapsen kanssa. Harmi kun minulla ei ole tästä kuvaa koska ei ollut kuvaajaakaan tietysti kun minä olin juhlassa yksin ja menin tanssimaan.  Kuopuksella oli parinaan ennen minua poika, joka meinasi ihan murtua kun ei saanutkaan enää tanssia meidän tytön kanssa. Ilkeä äiti vei tanssi parin. höh.

Esikoisen juhlasta en oikein osaa kirjoittaa, koska en ollut sitä näkemässä. Kuvia on tietysti otettu ja mies otti videotakin. Niiden perusteella reipas esiintyjä meillä. Niin kyllä uskoinkin olevan, kun kokemusta esikoisella on jo monista juhlista.

Iltaa vietettiin vielä naapurien ja heidän lasten kanssa kotipihalla ja hyvin tarkeni koko illan eikä tarvinnut lisätä vaatetta.

 

1243490478_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Kirjoitin niin pitkän romaanin, että pakko laittaa loppuun edes joku kuva piristykseksi. Kuva ei liity kevätjuhliin mitenkään vaan on mun isän luona otettu. Mun Valtteri kissa (joka on nyt ihan isän kissa) tuossa kuvassa ja lapset innokkaina silittelijöinä.

Tänään oltiin myöskin kaverilla kylässä ja lapsilla oli heidän pihassa paljon puuhaa. Erityisesti leikkimökki oli suosittu. Kuinkas muuten. Kyllä mäkin tykkäisin! Mahtui aikuinenkin hyvin sisällä seisomaan ettei tarvinnut selkäänsä kipeyttää kumartelulla.  :) 

Illalla menen vielä lasten kanssa heidän kaverinsa 5v synttäreille. Lapset odottavat jo malttamattomina!