Koska perjantai-ilta meni mun osalta jokatapauksessa "ihan pipariksi" (eli sairastuin niin, että piti peruuttaa kaverien kanssa sovittu ravintolaan syömään meno) niin päätin sitten alkaa tekemään piparitaikinaa. Hyvä taikina tulikin. Sorruin käymään maistelemassa sitä muutamaan otteeseen vielä jääkaapista. Ravintola iltakin saatiin siirrettyä seuraavaan perjantaihin. Toivottavasti silloin kaikki ovat terveinä.

Eilen eli lauantaina esikoisen lumiukko kalenteriin oli tonttu tuonut lapun jossa luki "tänään leivotaan pipareita". Lapset eivät tietenkään meinanneet pysyä nahoissaan ja olisivat halunneet alkaa leipomaan heti. Hommiin aletiin kuitenkin vasta iltapäivällä. Apulaiset olivat todella innokkaita ja leipoivat koko taikinan. Mä suoritin lähinnä taikinan kaulintaa, kun se ei vielä lapsilta onnistunut sen paksuiseksi mitä pitäisi olla.

Tässä osa lasten leipomista pipareista:
2143761.jpg

Tarkkasilmäiset huomaavat varmaan, että tavallisten kukka,sydän ja possu pipareiden joukosta löytyy myös nasua ja nalle puhia (ostin lapsille omia pieniä Nalle Puh aiheisia muotteja) Tosin he kyllä tekivät lähes kaikki muutkin piparit. Myös pieniä pipariukkoja ja tähtiä tehtiin.

Herkusuut herkuttelivat sitten illalla monta piparia massuihinsa. Niin ja leipomisen aikana minua huvitti, kun esikoinen maistoi taikinaa aina vain minun kehoituksesta, mutta kuopus taas oli kuin minä pienenä. Näpisti taikinaa joka välissä kun oli yhden piparin tehnyt. Minä itse olen kai viimein hieman "kasvanut" sillä en enää sortunut koko aikaa taikinan maisteluun. Tai sitten en vain ehtinyt maistella kun naureskelin neidille ja koitin varjella taikinaa, että siitä riittäisi pellille asti pipareita. :)

Ahkerat leipurit mulla oli. Ehkä se olikin niinpäin, että mä olin se apulainen ja lapset hoiti pääasian tässä piparien teossa.  :)
Mies toimi meidän paistomestarina.